Saturday, August 5, 2017

    Sambut Birthday Boy Dengan KEK TEMBIKAI

    Kisah Birthday Boy disambut dengan KEK TEMBIKAI / WATERMELON CAKE



    Sebiji tembikai
    Peace, tengah cari ilham nak potong. Haha

    Hasilnya. Skill takde nih. Hahaha. Asalkan jadi


    Asalnya tembikai menjadi kek Hari Jadi.

    Alhamdulillah, hari ni genap Abdullah setahun . Perancangan untuk meraikan hari lahirnya dibuat pada penghujung Julai yang lalu. Pada saat saat akhir, tak sempat pula untuk menempah kek idaman kalbu. Yang gluteen free. Almaklumlah bila umur makin bertambah, kesihatan perlu dijagakan. 😁

    Setelah puas mencari, teringat akan kek tembikai ni. Jadinya dah set di fikiran, hari Jumaat nak ke Ben Independent Grocer untuk membeli buah buahan idaman kalbu. Sebelum tu, buat homework sikit dekat You Tube. Ala, taip je watermelon cake. Nanti jumpa la. Hehehehe.

    Seusai balik kerja, terus bergerak mencari buah buahan hiasan dan buah yang utama, tembikai. Modalnya tak de la mahal mana ikut budgetlah. Nak tembikai besar mana dan buah apa yang nak.

    Pagi Sabtu, yakni hari ni, siap basuh, potong dengan bantuan dua pembantu kecil maka terhasillah kek tembikai ni. Almaklumlah, Abdullah baru menjengah usia satu tahun, nak bagi makanan yang masin belum boleh lagi. Yang manis leting? Lagilah belum boleh. Alternatifnya, gantikan dengan manisan buah buahan.  πŸ˜

    Tahun depan, kek tembikai lagi la kot no. Hahahaha.

    Semoga membantu memberi ilham kepada anda semua. 😊


    Sekian, sila share mana tahu dapat membantu ibu - ibu di luar sana yang ingin menyambut birthday anak masing - masing.

    Ummi AQA / AA

    Monday, July 24, 2017

    Mencari dan dicari . Mana satu pilihan anda?

    Hai hai hai..

    Hari ni coretan dibuat pada waktu tengahari, sambil menanti masuknya waktu solat Zohor di kawasan ini.

    Andai diberikan pilihan, mana satukah yang menjadi pilihan ?

    MENCARI atau DICARI 

    Ada banyak perspektif sebenarnya topik ini. Sama ada kerjaya, perniagaan , mahupun personal. Hari ini, saya ingin kupaskan berkenaan kerjaya. Semoga kupasan ini sedikit sebanyak dapat membantu kita semua. Kenapa? Kerana saya juga seperti anda. Hehehe. Bekerja demi kelangsungan hidup. πŸ˜€

     Baiklah. Sebenarnya apa yang kita inginkan, adakah kita ingin mencari pekerjaan ataupun pekerjaan mencari kita. Kebiasaannya, kita akan bermula mencari pekerjaan yang sesuai tatkala menghabiskan pengajian mahuoun sedang dalam fasa terakhir sebelum menghabiskan pengajian kita. Betul tak? Pada ketika itu, apa yang kita fikirkan adalah cepat mencari pekerjaan bagi membayar kembali hutang pengajian dan membalas kembali segala jasa ibu dan ayah serta mula untuk memegang duit sendiri. Berapa ramai di sini yang menjadi peminjam PTPTN / Mara ?

    Bagi yang inginkan kerjaya mencari anda, sudah pasti anda mempunyai nilai tambah di dalam sesuatu bidang yang menyebabkan majikan itu sendiri memilih dan mencari anda. Tak gitu? Macam mana nak ada nilai tambah itu adalah bergantung pada setiap individu. Ada kalanya berdasarkan "recommendation" , pengalaman kerja dahulu, sijil tambahan yang dimiliki , daya kepimpinan dan banyak lagi. Jadinya, sewaktu memulakan kerja, binalah hubungan yang baik dengan rakan sekerja. Insya Allah pasti membantu anda. Sentiasa bersedia untuk belajar perkara yang baharu dan bersedia dengan segala cabaran.

    Jangan takut
    Usah Gentar
    Itu Tok Janggut
    Bukannya Wak Mustar

    hehehe.. lawak aje la pantun tu.

    Anda pilih mana satu ?

    MENCARI atau DICARI?


     

    Sunday, July 23, 2017

    Rendang Ayam : Mudah dan Simple Cara Saya

    Syawal sudah hampir menghilang. Zulqaedah bakal menjelma. Nampaknya , demam rumah terbuka masih belum lagi habis. Hehe, samalah kita. Jadinya, sebelum Syawal menghilang, saya nak kongsikan kepada pembaca semua resepi dan kaedah memasak rendang yang mudah dan sangat simple. Jom tengok di bawah ya. πŸ˜€


    Percubaan kali pertama merendang. Alhamdulillah




    RENDANG AYAM : MUDAH DAN SIMPLE

    Bahan - bahan :

    Ayam - 1 ekor
    *Kunyit hidup - 2 ruas (sepanjang ibu jari)
    Halia - saya menggunakan halia bentung yang dikisar menjadi serbuk (anggaran dalam 1 sudu besar)
    *Bawang merah - 4 ulas
    *Bawang putih - setengah labu
    Bawang holland - 1 biji
    *Cabai besar - 2 biji
    *Cili padi - 2 biji
    *Tomato - 1 biji
    *Serai - 2 batang
    *Buah keras -sebiji
    Santan segar - 1 paket (anggaran RM3)
    Kerisik  2 sudu ataupun secukup rasa
    Garam - secukup rasa
    Gula perang / gula merah / gula melaka - secukup rasa
    Minyak untuk menumis - secukupnya
    Kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga
    Asam keping/ gelugur - 2 keping
    Daun kari - secukupnya

    Nota : bahan - bahan yang ditandakan * perlulah dikisar. Kalau rajin, boleh tumbuk guna lesung batu atau pun kalau terlebih rajin, guna batu giling. Hihihi. Rindunya nak gunakan batu giling tu. πŸ™‚


    Cara memasak :

    * untuk makluman, saya menggunakan dua periuk untuk memasak. hahaha, pertama sekali periuk nasi elektrik dan kemudian periuk biasa. Sebabnya? Gunakan periuk nasi kerana daging dan tulang ayam akan lebih mudah lembut. Ala - ala pressure cooker gitu. Sambil tu, boleh sediakan bahan bahan lain atau siapkan kerja lain.

    Baiklah, jom kita baca caranya ye.

    1) Keluarkan periuk nasi, letakkan di atas dapur gas. Pastikan periuk nasi dalam keadaan kering.

    2) Masukkan minyak masak secukupnya untuk menumis.

    3) Apabila minyak sudah panas, tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga.
    Kemudian masukkan bawang holland . Ketika bau tumisan sudah harum, bawang agak kelayuan umpama teratai layu di tasik madu tu, masukkan bahan bahan yang dikisar .

    4) Setelah tumisan telah pecah minyak, masukkan ayam yang telah dibersihkan bersama asam keping. Gaulkan. Tutup api.

    5) Ubah periuk nasi tadi daripada atas dapur gas, kembali ke periuk nasi elektrik. "On"kan suis. Biar sehingga butang menandakan lauk tersebut telah masak(bahasa mudahnya, butang tu dah bidas naik)

    6) Setelah butang telah bidas, tutup suis periuk nasi dan pindahkan lauk tersebut ke dalam periuk kaca atau periuk biasa untuk mereneh rendang kita.

    7) Masukkan daun kari, santan, garam dan gula secukup rasa.

    8) Gunakan api yang kecil, renehkan sehingga kuah rendang agak pekat.

    9) Jangan lupa rasa dulu. Untuk permulaan, jangan masukkan garam banyak sangat. Terlajak garam sudah tidak boleh diundur, gitu. Hehehe.

    10) Dah sedap rasa semua, bolehla ditutup api dan dihidangkan.


    Perhatian : Ini merupakan kaedah sebenar yang saya gunakan ketika memasak rendang ini. Siap je rendang ni, nasi impit pun dah siap direbus dan sedia untuk dinikmati. Maaf kalau ada langkah - langkah yang bercanggah dengan apa yang sepatutnya, bahan yang digunakan bercanggah sebab saya cuma gunakan bahan yang ada di dapur sahaja . Sebenarnya, nak lagi sedap gunakan daun kunyit ye, bukannya daun kari. Hahahaha.

    Ada yang dah buat guna kaedah saya ke? Cuba share maklumbalas, ok ke?

    Terima kasih kerana sudi membaca. πŸ˜ƒ

    NurulhayatiRamli




    Sunday, July 2, 2017

    Dobi Layan Diri & Balik Kampung

    Assalamualaikum, Alhamdulillah gembira rasanya di hati Syawal yang dinanti telah pun tiba. Bagaimana dengan sambutan Syawal anda? Saya biasa-biasa aja, almaklumlah menempuhi perjalanan KL - Jitra- Tumpat - KL. Tidak keterlaluanlah jika dikatakan perjalanan kami selama dua hari dihabiskan atas kereta. Penat,tapi berbaloi bila dapat berjumpa dan meraikan Syawal bersama keluarga tersayang.

    Dalam sebarang majlis, apabila berkumpul ramai-ramai, pasti selepas itu akan berebut untuk membasuh pakaian kan. Kalau kat rumah tu ada mesin basuh, ha berebutlah nak mneggunakan mesin basuh. Lagi-lagi kalau ada anak-anak kecil yang terkucil di atas tilam ataupun cadar kan. Hehehehe. Samalah dengan saya. Syawal kali ini, boleh pulak si Angah terkucil di rumah tokmeknya. hihhihi. Tika di Jitra, baju dah siap basuh, hujan pulak turun, jadinya baju tak sempat kering. Langkah terakhir untuk mengatasi segala masalah ini adalah dengan ? DOBI LAYAN DIRI lah jawapannya. 😌 hehehe, nasiblah di Jitra dan Tumpat ada. Sangat-sangatlah membantu.

    Harga perkhidmatan kedai Dobi Layan Diri di Tumpat


    Ada sesetengah kedai dobi menyediakan perkhidmatan penukaran duit kepada token, ada yang menyediakan perkhidmatan penukaran daripada duit kertas kepada duit syiling.

    Gambar-gambar di atas merupakan antara keadaan Kedai Dobi di Tumpat. Di Jitra, saya menggunakan perkhidmatan Laundry Bar. Rasanya ni jenis francais kot sebab pernah nampak yang sama di Kuala Lumpur ni.

    Rasanya Dobi Layan Diri dan Balik Kampung lepas ni bakal menjadi sahabat karib. Akmaklumlah, lepas ni tidak lagi susahkan ibubapa atau saudara mara yang tinggal di kampung untuk membasuh pakaian mahupun cadar yang telah kita gunakan. Dobikan aje, keringkan, lipat, siap. Balik rumah pun dah tak perlu terkejar-kejar nak basuh baju kerana semuanya telah siap di basuh. Anggaran untuk basuh dan kering bagi sekali basuh adalah RM10++. Oklah kan.

    Ini pun boleh menjadi salah satu trend perniagaan yang pasti mendapat sambutan selepas ini. Cumanya, terfikir jugak, andaikata terjadinya krisis air, industri ini pasti juga mendapat kesan kan.


    Sahabat, pernah gunakan perkhidmatan macam ni tak? Boleh drop komen kongsikan pengalaman. πŸ˜€


    Monday, June 12, 2017

    Udang Butter #abgdyas



    Alhamdulillah syukur, sudah selesai ibadah puasa pada hari ke-17 Ramadhan 1438 H.
    Setelah seharian meluangkan masa bersama anak-anak, petang tadi puas berfikir menu apa nak masak untuk berbuka. Apatah lagi hari ini mnerupakan cuti Umum sempena Nuzul Al-Quran. Kebetulan pada hujung minggu yang lalu terlihat satu rancangan di mana menunjukkan Sharifah Shahira menyediakan juadah Shell Out untuk hidangan berbuka. Kebetulan hajat di hati nak menghabiskan stok udang di dalam peti, maka terhasillah Udang Butter #abgdyas.

    Kelebihan Udang Butter #abgdyas
    • bahan yang mudah disediakan
    • mesra kanak-kanak
    • apa yang ada di dapur,itu yang kita masak
    • TIDAK pedas
    Bahan-bahan yang diperlukan :

    Udang (anggaran dalam 12-15 ekor,saiz sederhana)
    Minyak masak (untuk menggoreng udang)
    Bawang putih (3 ulas, diracik halus)
    Lada sulah (secukup rasa)
    Mentega (unsalted, 3 sudu besar) -kalau tak nak gunakan mentega pun takpe, gunakan minyak masak sahaja
    Garam (satu sudu, sekiranya menggunakan mentega salted,tak gunakan garam pun ok)
    Daun kari (mengikut kesukaan, suka lebih letak banyak sikit.hehehe)
    Lobak merah
    Brokoli
    Santan     (secukupnya, nak kuah lebih letak banyak sikit.boleh juga gunakan susu cair )
    Serbuk kari udang/ikan  (secukupnya)

    Cara-cara:
    1.  Gaulkan udang bersama garam dan sedikit lada. Gorengkan. Jangan lama sangat goreng,nanti udang terlebih masak, tak ummph.
    2. Panaskan mentega, tumiskan bawang putih dan daun kari. 
    3. Masukkan serbuk kari,lobak merah, brokoli dan sedikit garam. Gaulkan seketika. 
    4. Masukkan pula santan.
    5. Setelah santan dan adunan bersama serbuk kari sekata, masukkan udang yang telah digoreng.
    6. Kaup balik seketika. Siap.

    Sedia dihidang bersama nasi panas.

    Selamat mencuba

    Tuesday, May 23, 2017

    Pemantauan BSP sewaktu Ramadhan


    Alhamdulillah, segala puji bagi Allah , dengan izinNya diberikan kesempatan sekali lagi untuk mencoretkan sesuatu di sini. Tidak lama lagi kita akan diziarahi oleh Ramadhan. Bulan yang sangat dinanti-nantikan. Masih segar dalam ingatan, pada tahun lepas (2016) saya menyambut Ramadhan berdua. Pada ketika usia kandungan 8 bulan (Abdullah di dalam kandungan) .

    Saya tahu dan pasti perkara yang paling dirungsingkan oleh ibu-ibu hamil adalah perlunya membuat blood sugar profile (BSP) sebanyak 4 kali sehari. Kebiasaannya ianya perlu dilakukan oleh ibu-ibu hamil yang positif menghidap kencing manis (diet control)

    Untuk makluman, bagi kandungan kedua dan ketiga, saya didapati positif (Gestational Diabetes) GDM. Namun, Kencing manis yang saya hidapi hanya sewaktu hamil sahaja, kerana apabila ujian dilakukan sekali lagi setelah bersalin, Alhamdulillah, bacaan paras gula kembali normal. Baiklah, kembali kepada BSP. πŸ˜€ Kebetulan pula tatkala diarahkan oleh doktor untuk membuat bacaan BSP, tarikhnya jatuh pada bulan Ramadhan.

    Pada mulanya, ingatkan tidak boleh berpuasa, almaklumlah bacaan BSP biasanya dilakukan pada pukul 8 pagi,10 pagi, 2 petang dan 8 malam. Setelah diselidiki dan bertanyakan jururawat, dimaklumkan terdapat cara untuk membuat bacaan BSP dan dalam masa yang sama meneruskan ibadah puasa. Alhamdulillah, lega rasanya.

    Berikut merupakan urutan waktu untuk mengambil bacaan BSP sewaktu Ramadhan (untuk makluman, bacaan BSP saya lakukan sendiri, keranan tuntutan kerja tidak mengizinkan saya untuk selalu ke klinik untuk membuat pemeriksaan BSP. Lagipun, dengan adanya alat tersebut, secara tidak langsung saya alert dengan bacaan saya)


    WAKTU MENGAMBIL BACAAN BSP PADA RAMADHAN


    1) SEBELUM berbuka puasa

    2) 2 JAM setelah berbuka puasa

    3) SEBELUM sahur

    4) 2 JAM setelah bersahur


    Jadinya pada paginya, sekiranya perlu memaklumkan kepada jururawat bacaan yang diperoleh, jangan lupa maklumkan pulak. Penting tau bacaan BSP kerana ia menunjukkan bacaan paras gula dalam darah.

    Suka saya nak share di sini, sewaktu kandungan kedua, saya masih belum memiliki glucometer (alat yang digunakan untuk BSP). Saat saya ke klinik 1 Malaysia, dimaklumkan jarum telah habis. Oleh yang demikian, saya lantas bergegas ke klinik swasta yang berhampiran. Sewaktu berjumpa doktor, sempat saya bertanyakan mengapa terjadinya kencing manis sewaktu hamil. Doktor tersebut memaklumkan bahawa ada kalanya kedudukan bayi di dalam kandungan juga menyebabkan perlakunya GDM ini.


    Kedudukan bayi yang menekan pankreas (yang berfungsi menghasilkan insulin) menyebabkan insulin gagal dihasilkan secukupnya lantas menyebabkan ibu hamil itu didiagnos GDM. Setelah bersalin, bayi telah keluar, jadinya bacaan insulin kembali pulih.

    Kalau difikirkan ada logiknya jugak,kan. Almaklumlah, setelah bersalin dan perlu minum air gula sekali lagi, bacaan yang diperoleh adalah normal. Walau bagaimanapun, bagi ibu-ibu yang dikesan menghidapi GDM sewaktu hamil mereka juga berisiko tinggi untuk menghidap kencing manis selepas itu.

    Oleh yang demikian, jomlah kita sama-sama menjaga kesihatan dengan mengamalkan pemakanan yang sihat, senaman dan sentiasa berfikiran positif. Elakkan pengambilan gula putih, gantikanlah dengan gula perang mahupun gula organik. Sedap pun sedap, sihat pun sihat.

    Sekianlah perkongsian saya pada kali ini berkenaan BSP. Sampai berjumpa lagi pada post yang akan datang.

    Ada apa-apa nak tanya ke?

    Silakan. πŸ˜ƒ

    Monday, May 1, 2017

    Makanan Bayi : 8 bulan (AVOCADO)

    Rasanya masih tak terlambat untuk membuat coretan berkenaan makanan bayi ketika berusia 8 bulan. Abdullah bakal mencecah 9 bulan pada 5 Mei 2017 ni. Lama rasanya dia tidak diberikan Avocado. Untuk makluman, ketika check up di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak sewaktu berusia 6 bulan, grafnya tak cantik; berat tidak naik dengan elok. Ada yang cadangkan untuk berikan nestum, MILNA rusk. Maaf, cadangan itu perlu ditolak mentah-mentah. Ada yang menyarankan memberikan AVOCADO aka ALPUKAT dan meletakkan minyak zaitun di dalam makanannya . Ha, cadangan ini diterima dengan berlapang dada.

    Dulu, tak berapa nak berselera sangat makan avocado ni. Rasanya yang berlemak, pahit pahit sikit;lain macam je. Hahahah. tapi bila dah dimaklumkan avocado dapat membantu menambahkan berat selain daripada mempunyai khasiat yang bagus, usaha jugak untuk makan. Caranya, ambil isi avocado yang telah masak, lenyekkan. Sekiranya nak mesin bagi halus / hancur pun boleh, tiada masalah. Nak campur dengan susu pun boleh.

    Hasil belian di Sogo minggu lepas. Walaupu hijau di luar, dalamnya sudah masak. RM27++, tapi kalau di Pasar Besar Taman Tun Dr. Ismail, boleh dapat 3 biji RM17.90.


    Cara nak makan avocado ni mudah je. Potong dua, keluarkan biji pada bahagian tengah, kaupkan isi menggunakan sudu, lenyekkan atau masukkan ke dalam mesin, putar dan siap. Mudah je kan?

    Sedapnya.....

    Close up. Comot pun comotlah, janji habis.

    Untuk minyak zaitun, saya memilih Palestine Extra Virgin Olive Oil (PEEVOO) yang boleh diperoleh di Pasar Besar Taman Tun Dr Ismail. Antara ikhtiar saya menggunakan PEEVOO ini adalah dengan menyuap sedikit kepada Abdullah pada setiap pagi. Dalam masa yang sama, dicampurkan ke dalam bubur yang dimasak setiap pagi sebagai bekalan ke rumah pengasuh (mak). Selain itu, seusai memandikannya, minyak zaitun juga dilumurkan ke seluruh badan, menggantikan minyak aromaterapi sewaktu sesi urutan . Best sangat bila bau baby, bau minyak zaitun.

    PEEVOO : RM150

    Minggu depan ada check up sekali lagi di KKIA, kita tengok hasilnya ya. Jom makan AVOCADO dan gunakan minyak zaitun ya. ☺



    Untungnya Anak-Anak Kini

    Assalamualaikum Selamat Sejahtera

    Penghujung April , saat yang dinanti-nantikan oleh semua orang. Almaklumlah, dah tak lama lagi nak bertemu Ramadhan. Rindunya alahai.

    Masa ni, alang-alang keluar meluangkan masa bersama keluarga, singgah sebentar ke taman permainan kanak-kanak menunaikan hajat anak anak.


    Saat menunggu anak-anak bermain, kelibat kanak-kanak lain juga kelihatan. RAMAI. Tiba-tiba terlintas alangkah untungnya anak-anak dewasa ini, kan. Apa sahaja yang dihajatkan, akan dapat. Nak bermain, diturutkan. Nak basikal baru, dibelikan. 

    Zaman dahulu, nak minta pada ayah untuk belikan mainan, aiskrim pun berfikir dua tiga kali. Mau taknya, kalau salah percaturan, memang takkan dapat. Nak menangis, memang tidak akan dapat apa-apa pun,kan. Akhirnya, pendam sahajalah. Kalau tiba-tiba ayah atau emak tanya nak apa, umpama bulan jatuh ke riba. Betul,kan.

    Apakah maknanya?

    Caj untuk memasukkan anak-anak ke taman permainan di pasar raya bukanlah murah. Ada kalanya dikira berdasarkan jam, ada yang dikira berdasarkan per entry. Makin lama anak-anak bermain, makin mahal caj yang dikenakan. Ini menunjukkan kemampuan ibu bapa dewasa ini dalam membuat pembelian sudah makin meningkat. Taraf hidup sudah naik.(ye ke?)

    Selain daripada itu, gaya asuhan anak-anak nampaknya sudah ada perubahan. Ibu bapa kini lebih memberikan pertimbangan atau keringanan terhadap cara didikan kepada anak mereka. Ada kehendak anak yang dituruti, ada yang tidak. Kalau dahulu sekiranya si ayah berkata tidak, maka tidaklah. Kini, sekiranya so ayah berkata tidak, masih ada kemungkinan untuk keputusan itu berubah kepada ya. (Betul tak)


    Walau apa pun caranya, semua ibu bapa menginginkan yang terbaik terhadap anak-anak mereka. Semua orang perlu bekerja keras, smart dalam memastikan anak-anak mendapat yang terbaik. Apa jua yang kita lakukan, jangan abaikan anak-anak, keluarga yang tersayang. Gunakanlah masa yang ada, luangkan masa bersama . Mana tahu boleh dapat input-input yang berguna.


    Untung kan anak-anak sekarang? ☺




    MOBILE SPA: ZYAALYSSA

    Selamat Hari Pekerja (1 Mei 2017)


    Cuti umum hari ni tak ke mana-mana pun. Perancangan awal di atur untuk memamjakan diri di rumah. Almaklumlah, kali terakhir berspa, buat facial menggunakan peralatan spa hampir 6 tahun yang lalu. Lama kan, hahha. Nak ke spa, susah la pulak nak tinggalkan anak-anak.

    Kebetulan berkenalan dengan kak Yanti, dan dimaklumkan beliau juga secara sambilan (selain mengambil tempahan kek) melakukan servis mobile spa. Umpama orang yang mengantuk disorongkan bantal la kan. Apa lagi, teruslah pilih tarikh yang sesuai, dan alhamdulillah,  ada kekosongan slot.

    Ada banyak tau pakej yang disediakan. Pilihlah mana yang berkenan di hati.


    Combo treatment : Saya pilih Pakej Jimat RM120


    Ala Carte Price : Saya ambil Sauna Herba. Lama sungguh tak bersauna ni ☺
    Rawatan terbaru : Paling terbaik dan mendapat permintaan panas adalah Tungku Sungai Herba

    Ha, berdasarkan list di atas, dan setelah dibuat pertimbangan, saya pun pilihla Sauna dan Pakej Jimat tersebut.

    Hari yang dijanjikan, Kak Yanti pun sampai on time. Selepas itu, sesi dimulakan dengan bersauna dahulu. Hai hai hai, bestnya rasa. Berpeluh-peluh umpama mandi. Hahaha, sedap dan ringan je rasa. Sesi tersebut selama 25 minit. Alang dah buatnya di rumah, suami pun join sekali. Pakat -pakat nak ringankan badan la kekononnya. Hehehe. 

    Seusai sesi sauna, sambung pulak sesi facial dan urutan. Ha, yang ni sang suami tak join pun, beliau tolong tengokkan anak-anak. Almaklumlah, angkatan dengan kekuatan 3 orang anggota perlukan juga pengawasan Hihi. ッSesi ni pun terbaik. Lepas je sapu masker, boleh pulak tertidur. Mana taknya, sejuk dan rileks je rasa. Sedar-sedar, masker ditanggalkan. Sesi diakhiri dengan minyak aura seri. Eh, jangan risau. Tak adanya bacaan mentera-mentera apa semua ni. Ha, lupa. Sewaktu sesi cuci , digunakan satu alat yang mengandungi ion positif. Fungsi ion ni adalah untuk menarik keluar ion negatif daripada lapisan kulit kita dan membantu pembersihan yang lebih dalam. 

    Seriously, lepas je dah habis sesi tu, badan rasa segar, ringan , tenang dan boleh masak dengan gumbira. Hahaha. Anak-anak ada di sisi, mak boleh tampil menawan. 


    Sekiranya berminat untuk mencuba mobile spa ni, boleh hubungi Kak Yanti, 0124541369. Area KL dan Selangor sahaja ya. Bila lagi nak manjakan diri kan. Disarankan untuk mencuba. Kak Yanti pun mesra, jadinya sesi spa hari ni tak terasa lama pun. 


    Thursday, April 13, 2017

    Temuduga : Universiti Islam Malaysia (UIM)

    Bismillahirrahmaanirrahim...
    Coretan hari. Alhamdulillah masih diberikan kesempatan untuk mencoret sedikit sebanyak memori buat kenangan.ツ

    13 April 2017

    Ditawarkan untuk menghadiri sesi ujian bertulis dan temuduga bagi jawatan Penolong Pendaftar - Kolaborasi dan Jaringan Industri. Rasanya dalam awal tahun hari tu kot apply untuk jawatan ni, tup tup dapat e-mel tentang tawaran ni. Alhamdulillah,umpama orang mengantuk disorongkan bantal la kan. hahaha

    Apa lagi, dua hari sebelum tarikh ni pun dah siap siap pilih baju nak pakai. hahaha,excited sungguh la kan. Ditakdirkan, pada hari kejadian, ketiga tiga anak bagun awal pagi; 4 pagi. Maka berhuhulah daku. Pagi ni, kami berdua ke destinasi yang sama, tapi berlainan kenderaan. hahaha. lamanya tak drive ke Cyberjaya. Sejak 2015, tinggalkan Cyberjaya sampailah hari ni, baru berkesempatan memandu sendiri ke sana.

    Singgah sebentar ke kafe MAMPU. Imbas kenangan betul. Lepas rindu kat air dengan masakan di sana. Sempat breakfast dengan nasi goreng kt kedai Abg Jalil


    teh tarik kurang manis + air suam + nasi goreng telur mata. Cuba teka harga nasi + telur mata berapa? hahaha
    Seusai sampai di sana, dah siap parking kereta apa semua, teruslah daku mendaftarkan diri di kaunter mak gad. Ditunjukkan arah untuk sesi ujin bertulis. Namun sebelum tu, daku menuju ke surau dahulu. Selesaikan apa yang patut. Kebetulan, terjumpa seorsng pelajar PHD yang memaklumkan selalu hadir ke perpustakaan di situ bagi mendapatkan sumber rujukan. Barulah daku tau yang ada ramai jugak student yang selalu berkunjung ke situ untuk mendapatkan maklumat. Ok settle bab kat surau.

    9.50 dah sampai ke tingkat 3, tempat di mana sesi ujian bertulis akan di adakan. Amboi, dup dap dup dap weh. Masuk je dalam bilik kuliah tu, semua orang pakat tengok. hahaha, umpama lewatnya ko datang...eh ? hihihi.

    Ramai yang hadir untuk sesi ni, dalam 20 orang. Semua yang hadir hebat hebat belaka. 10 pagi, diberikan kertas soalan dan 10.40 dimaklumkan waktu ujian tamat dan kertas jawapan akan dikutip.
    Soalannya? hahaha, ingat ingat lupa dah weh. Huraian fenomena dewasa ini dan cara atasi. Lebih kurang macam tu la.

    Antara peserta Ujian bertulis
    10.40 kertas jawapan diambil dan dimaklumkan 11.30 keputusan akan dimaklumkan semula. Tepat 11.30 pagi semua berkumpul namun masih tiada lagi keputusan. (kat sini mungkin penambahbaikan perlu dilakukan)1.20 tengahari, keputusan ujian bertulis dimaklumkan dan guess what??? Alhamdulillah daku terpilih untuk kemperingkat seterusnya (interview) Ohhhhooooo hoi. Dup dap dup dap. Katanya mula pukul 2.30 petang, berkumpul di tingkat 3. Ermmm.... jujur daku katakan, betul betul tak berapa nak ready sebab x standby apa pun. Apa yang daku tahu,itulah yang akan daku jawab. (hopefully) 

    Pukul 3 interview bermula dan daku dapat turn yang ke tiga.Ada 5  orang panel yang bagiku semua hebat hebat dan mantoop. Sesi interview yang berlangsung dalam suasana yang ceria. Best tau. Nak tau macam mana, try la gain experience diinterview di UIM nih. peserta interview seramai 12 orang. Ada yang datang dari Nilai, Johor dan sebagainya. Tak sempat nak sembang dengan semuanya. lagi lagi yang lelaki, segan la pulak. ahaha.

    Dah habis sesi interview tu, singgah la sekejap jumpa kawan lama sambil COD ELLE facial Wash. Lama sungguh tak jumpa kak Sarah.  Pastu singgah pulak kat 1MOCC, jumpa sahabat sahabat lama, tak banyak perubahan. Alhamdulillah mereka semua sihat.

    Bersama Kak Sarah
    Ada sesiapa boleh share a few tips for interview? next week ada lagi ni... Wish me luck ya frens. 



    Sunday, April 9, 2017

    Kisah Kali Pertama Kereta Kena Towing




    Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

    Hai.. buat apa tu? Nak share je pengalaman hari ni. First time kereta kena tow.

    Pagi tadi dah siap turun ke kereta dengan anak2 bersemangat nak ke pertandingan mewarna. Mau tak excitednya,nak pergi jumpa kawan,kan. 

    Mula nak buka pintu dah tak boleh buka secara auto,kena buka manual. Alamak,macam mana ni. Anak anak dah pakai cecantik nih,kereta tak boleh start pulak

    Nak buka bonet depan untuk jumper pun xboleh. Haus buttonnya (kata #abgdyas) apalagi,teleponla etiqa auto assist. Ditanya sama ada gear boleh tukar ke N tak, handbrake, tayar boleh gerak ke tak. Pastu dia pun bgtau SMS akan dihantar untuk maklumat berikutnya. 50km etiqa cover untuk tunda ke bengkel. Etiqa ada tanya nak dihantar ke bengkel mana tau. So bgtau lah nak ke mana. 

    Sambil tunggu,anak anak pun p la main kat taman. Bekal cekodok dan air masak habis kat taman tu je la sambil Abdullah duk tido dalam carrier Tugeda. Syoknya dia tido.πŸ˜‚ kita ni berpeluh weh. 

    Tak lama lepas tu,trak tunda pun sampai. Dia tanya anak anak nak ikut sekali? Opkos la kan. Hahaha.
    Bermulalah pengalaman,kereta ditunda. Selepas tayar dikunci,semua pakat naik trak tunda. 

    Hahaha,first time. Tak tau nak kata apa.

    Sesampai di bengkel, minta pihak proton check dan keputusannya... jeng jeng jeng...

    Positiflah bateri kong. Hahaha. Apa lagi keputusan terbaik,tukar ajalah baterinya. Dimaklumkan tempoh waranti sama ada 20000km atau 1tahun. Mana yang terdahulu. Kos lebih kurang RM350+-.

    Sekian sahaja cerita cikmerah di tow.

    Kesimpulannya selalu lah check lampu kereta sebelum tinggalkan kereta anda. 
    Kenalpasti bengkel mana yang anda ingin pergi ketika menghubungi pihak towing / insurans.
    Duit awasan kena ada